Siden PlayerUnknown’s Battlegrounds blev lanceret af Bluehole i december 2017, er antallet af spillere steget eksplosivt. I dag er spillet det mest spillede spil på Steam, målt efter antallet af spillere. Dette er vel og mærket over sværvægtere som DotA 2 og Counter Strike: Global Offensive.
Spillet, som er kraftigt inspireret af den japanske film ”Battle Royale” fra 2000, har i den grad fanget gamernes interesse og er samtidig blevet et af de mest streamede spil på streamingtjenesten Twitch.tv. Spillet blev da også nomineret til både “Game of the Year”, “Best Ongoing Game”, og “Best Multiplayer Game” ved The Game Awards 2017.
Men hvad er det der gør PlayerUnknown’s Battlegrounds så populært og hvad er årsagen til spillets massive popularitet?
LIGE-TIL KONCEPT
En af nøglerne til at spillet har opnået bred anerkendelse og interesse blandt gamersegmentet er, at det appellerer til en bred målgruppe. Konceptet er lige til, er hurtigt forklaret og forstået og alle kan være med. Præmissen er simpelthen lige til:
Op til 100 spillere kastes ud fra et fly i faldskærm på en øde ø, hvor de straks må armere sig selv med våben som de kan finde fra huse, fabrikker og militærbaser. I løbet af spillet skrumper slagmarkens størrelse og det samme gør antallet af spillere. Dette resulterer i en mere og mere tætbefolket, action-præget kampzone, hvor den sidste spiller, eller hold, til sidst står tilbage som eneste overlevende og dermed vinder.
Spillets koncept og formål kan forklares og forstås på få minutter, og selvom andre tidligere spiludgivelser har forsøgt sig med samme koncept, er det aldrig lykkedes i en sådan grad, som det er tilfældet med PlayerUnknown’s Battlegrounds.
SPILD IKKE MIN TID
Hvis der er noget vi hader, uanset om man er gamer eller ej, så er det følelsen af, at man spilder sin tid. En stor del af PlayerUnknown’s Battlegrounds succes skyldes at spillet nægter at spilde sine spilleres tid. Når først spillet er i gang, efterlades spillerne med meget lidt tid til at fumle rundt. Gør man dét, når man ikke langt. Lander man i et tætbefolket område, kan de første få sekunder af spillet være altafgørende og der er grundlæggende ingen tid at spilde.
Læg hertil et konstant krympende kraftfelt som tvinger spillerne til at rykke tættere og tættere sammen, og du har et spil som kræver ufravigelig koncentration fra start til slut. Ydermere bombarderes spilzonen løbende med ”airstrikes” som ligeledes tilskynder konstant spillerbevægelse. Tilsammen har man en cocktail bestående af konstant action, spænding og højt tempo.
GIV MIG ET FORMÅL
En af årsagen til at lignende spil, som eksempelvis DayZ af Bohemia Interactive, aldrig opnåede den tilnærmelsesvis samme succes som PlayerUnknown’s Battlegrounds, er, at spillet grundlæggende manglede et formål. Når overlevelse er det eneste mål og spillet i princippet aldrig slutter – før man er død, mistes interessen før eller siden og spillet bliver kedeligt og ensformigt.
Dette problem har PlayerUnknown’s Battlegrounds imidlertid formået at løse. Her er du altid på farten, du har altid et mål eller en hensigt og der er konstant milepæle og forhindringer som skal overvindes. Man er derfor som spiller altid opmærksom, og man lærer lynhurtigt at spotte spor efter andre spillere når man bevæger sig rundt i landskabet. Er der eksempelvis en åben dør i et hus, et våben men ingen ammunition -eller måske noget mere indlysende; en hurtig skikkelse eller bevægelse i et vindue. Disse elementer skaber et spil med en stor grad af indlevelse og spænding.
Inden vi dog bliver helt blæst omkuld af bare begejstring, skal det dog nævnes, at spillet sagtens kunne være mere finpoleret. Der kan stadig opleves fejl fra tid til anden, men som spillet står, er der tale om den ubestridt største succes til dato inden for dens genre, og med en kun endnu større fremtid i vente.